Wat is het grootste obstakel in het bereiken van jouw doelstellingen? Is het een gebrek aan geld? Te weinig tijd? Mis jij misschien bepaalde vaardigheden? Persoonlijk durf ik te stellen dat het een gebrek is aan zelfvertrouwen. Ik geloof dat zelfvertrouwen het fundament is, waar al het andere op gebouwd wordt. Daarom ook dit artikel over het krijgen van meer zelfveroturwen met vrouwen en het overwinnen van jouw onzekerheid.

In dit artikel ontdek jij:

  • Wat zelfvertrouwen nou echt is.
  • Wat de drie pilaren zijn waarop zelfvertrouwen gestoeld is.
  • Wat oefeningen zijn om jouw zelfvertrouwen (met vrouwen) te vergroten.
  • Workshop opname van 23 minuten over zelfvertrouwen
  • 10 effective tools om direct toe te passen voor meer zelfvertrouwen (met vrouwen)
  • Plus nog veel meer. Zie onderstaande inhoudsopgave. Het gaat namelijk verder dan je denkt.

Hoe krijg je meer zelfvertrouwen (met vrouwen)

Volgende de Dikke van Dale is de definitie van zelfvertrouwen;

“Het vertrouwen op je eigen kunnen”

Jij vertrouwt op jouw eigen capaciteiten en kwaliteiten als man. Een vertrouwen die jou de vrijheid geeft om dit stappen te zetten die jij wilt zetten. Of waarvan jij weet het dat het voor jou belangrijk is om te zetten.

Deze definitie plaatst zelfvertrouwen aan de basis van WIE jij bent als man. Het raakt jou in de diepste kern. Laten we het met een voorbeeld illustreren.

Onzeker met vrouwen

Misschien ben jij momenteel onzeker met vrouwen en weet jij niet zo goed wat je moet zeggen als je een vrouw aanspreekt. Herkenbaar en menselijk, je bent er gewoon nog onervaren in. We hebben allemaal weleens in die positie gestaan.

Zelfvertrouwen zou dit probleem echter makkelijk op kunnen lossen. Want als jij WEL voldoende zelfvertrouwen met vrouwen zou hebben gehad. Dan zou jij ongeacht jouw skill-set alsnog keer op keer stappen zetten om die leuke vrouwen aan te spreken. Puur vanuit een vertrouwen op jouw kunnen als mens. Voorbijgaande aan jouw gebrek aan ervaring. Waarna het uiteindelijk onvermijdelijk zou zijn dat jij met vallen en opstaan vanzelf zou ontdekken wat wel en wat niet werkt. Om dan zo dus het aanspreken van vrouwen alsnog te leren.

Meer zelfvertrouwen krijgen in 3 stappen

Je ziet het, zelfvertrouwen is de basis van al jouw succes, zo ook dus het overwinnen van jouw onzekerheid. Belangrijke materie dus, die jij goed moet snappen en moet kunnen toepassen. Laten we in onze analyse van hoe zelfvertrouwen werkt het opknippen in een drietal onderdelen. Om daarna stap voor stap elk van deze onderdelen toe te passen in ons eigen leven. Als tussenstap is er ook een artikel over het zelfverzekerd overkomen bij het uitgaan. Zodat je alvast een kleine voorschot kunt nemen op de te plukken vruchten van onderstaande.


Meer zelfvertrouwen krijgen stap 1: Zelfvertrouwen en Context

Het eerst onderdeel van zelfvertrouwen is het hebben van een referentiekader op een bepaald gebied. Niemand is OVERAL en ALTIJD onzeker. Natuurlijk, misschien ben je in bepaalde sociale contexten onzeker. Als iemand jou echter vraagt om een glas vast te houden, dan weet ik vrij zeker dat je dit met 100% zelfvertrouwen kunt doen.

Zelfvertrouwen of het gebrek eraan is dus context afhankelijk en gebaseerd op het hebben van een groot referentiekader op een bepaald gebied. Dit is stap 1.

Lopen op ijs

Vergelijk het met het lopen over een dichtgevroren meer. De eerste stapjes zet je super voorzichtig. Je hebt geen idee of het dik genoeg is om jou te houden. Met kleine stapjes schuifel je over het ijs. Je oortjes gespitst voor gekraak of ander onheil.

Wat je nu eigenlijk aan het doen bent, is jouw referentiekader aan het vergroten voor betreffende meer. Dat doe je door voorzichtig over het meer heen en weer te schuifelen.

Hoe langer je dit doet en zolang je er niet doorheen zakt zal jij steeds rustiger worden. Waar je eerst gespannen en ONZEKER voetje voor voetje liep, wordt je steeds meer ontspannen en bam, ZELFVERZEKERDER.

Zelfvertrouwen vs Referentiekader

Je hebt de context verkend. Je hebt jouw referentiekader opgebouwd. De informatie die jij nodig hebt om je ontspannen voort te bewegen, heb jij tot je genomen. Jij weet wat je van het meer kunt verwachten. Voor je het weet nodig jij je vrienden ook uit en ga je curlen of kunstschaatsen.

Exact hetzelfde proces speelt zich af binnen elke andere context. Om binnen een bepaalde situatie zelfverzekerd te zijn, moet jouw referentiekader groot en uitgebreid zijn. Pas dan weet je waar je aan toe bent.

 

‘Hoe krijg je meer zelfvertrouwen’ workshop video

In onderstaande video werk ik bovenstaande concept nog verder uit.

Wat ik in bovenstaande video ook al vertel, is dat het heel menselijk en verleidelijk is om dan in een soort Catch 22 situatie terecht te komen. Je hebt een klein referentiekader en je bent daarom onzeker. Je wilt graag dat kader uitbouwen, maar je mist het zelfvertrouwen om dat te doen.  Hierdoor loop je knarsend en piepend helemaal vast.

Geen zorgen; dit is op te lossen en ik geef je hier straks een oplossing voor. Laten we echter eerst snel doorgaan naar stap twee van zelfvertrouwen.

Stap één is dus het hebben van een groot referentiekader binnen de context waar jij goed in wilt zijn.


Meer zelfvertrouwen krijgen stap 2: Zelfvertrouwen vergroten vanuit Onverwoestbaarheid

Misschien denk je nu dat dit wel heel veel lijkt op de oorspronkelijke Dikke van Dale definitie van zelfvertrouwen, te weten “het vertrouwen op je eigen kunnen”. Er is echter een groot verschil.

Stap twee is namelijk niet gebaseerd op jouw geloof in dat je iets kunt. Het is gebaseerd op het geloof dat jij om kunt gaan met jouw eigen falen.

Heup breken

Oké, een metafoor ter verduidelijking, komt ie! Stel je eens voor dat jij een super slechte fietser bent. Van een afstand lijkt het alsof je knetter lam bent en van dichtbij lijkt het alsof je een epileptische aanval hebt. Het ziet er niet uit en jij voelt je ook helemaal niet comfortabel of zelfverzekerd op de fiets.

Wat zal nu makkelijker zijn voor jou? Het leren fietsen op een lege parkeerplaats, of in een drukke winkelstraat?

Open deur, uiteraard op de lege parkeerplaats. Waarom? Omdat er daar geen ernstige gevolgen verbonden zijn aan jouw geklungel op je fiets. Terwijl in een drukke winkelstraat je met een beetje pech onder een auto beland of onbedoeld een oma omverrijdt en haar heup breekt.

Hoe kleiner de vermeende gevolgen zijn van jouw eigen falen, hoe makkelijker het is, iets te beoefenen tot jij er zelfverzekerd in bent.

 

Zelfvertrouwen vanuit Antifragil

Het belang van dit inzicht is van niet te overschatten waarde. Dit betekent namelijk dat je jouw zelfvertrouwen op welk gebied dan ook kunt vergroten, door enkel jouw algemene onverwoestbaarheid te versterken. Hoe jij dit in jouw eigen leven gaat integreren, daar kom ik zo op terug. Eerst door naar stap drie


Meer zelfvertrouwen krijgen stap 3: Zelfvertrouwen vergroten vs de mening van anderen

Stap drie is de waarde die jij toekent aan de mening van anderen. Simpel gezegd, als jij je door jouw onzekerheid laat tegenhouden in het aanspreken van die aantrekkelijke vrouw. Doe jij dit dan uit angst voor de eigenlijke afwijzing zelf? OF uit angst voor wat die mogelijke afwijzing dan zegt over hoe zij jou ziet?

Waar zit de pijn?

Doet het au-au omdat de woorden die ze zegt, “em, ik ben even met mijn vriendin in gesprek, scheer je weg vlegel” letterlijk pijn doen? Of omdat die woorden voor jou betekenen dat ze je schijnbaar een flapdrol vindt?

We weten allebei dat het optie twee is. Namelijk wat haar gedrag insinueert over hoe zij jou ziet.

Wat nu als jij een strak en duidelijk omlijnd beeld hebt van WIE jij bent als ALPHA MAN. Wat nu als jij tot in het diepst van jouw tenen WEET wat jij waard bent. Zal bovenstaande akkefietje jou dan uit je evenwicht brengen? Nee, natuurlijk niet!

Zo kan het ook

Waarschijnlijk reageer je dan positief en ontspannen met een “ah, goed dat je dat aangeeft, ik kom zo weer even hoi zeggen. Ik ben trouwens Tom, aangenaam, dan weet je in ieder geval alvast wie die leuke man was die jou net aansprak” (uiteraard met een grote grijns op je gezicht)

Om daarna twee verbaasde en geïntrigeerde vrouwen achter te laten die opeens best benieuwd zijn geworden wie die snuiter was die hen net had aangesproken.

Hoe maak jij dit jezelf eigen?

Begint er zich al een beetje een beeld te vormen? Waarschijnlijk ga jij nu al voorzichtig inzien WAT zelfvertrouwen is en WAARUIT het is opgebouwd. Tijd om te kijken hoe we dit kunnen integreren in je leven en in WIE jij bent.

Even op een rijtje. Zelfvertrouwen bestaat uit:

  • Het hebben van een groot referentiekader op een bepaald gebied.
  • Het kunnen omgaan met jouw eigen falen.
  • Meer belang hebben in jouw eigen mening dan aan die van een ander.

 hormesis en vrouwen versieren

Zelfvertrouwen vergroten, Onzekerheid overwinnen en Hormesis

Hormesis is een medische term die inhoudt dat een potentieel schadelijke stof in lage hoeveelheden een positief effect heeft op het menselijk lichaam. Neem gif. Eén beet van een cobra is vaak dodelijk. Echter, van een héél klein beetje gif ga je niet dood. Het zorgt er juist voor dat je lichaam aan het werk gaat. Het reageert op het aanwezige gif door anti-lichamen aan te maken, om zo beter bestand te zijn tegen toekomstige confrontaties.

Supercompensatie

Hormesis is dus een vorm van supercompensatie. In eerste instantie gaat je gezondheid achteruit. Het menselijk lichaam reageert en compenseert. Sterker nog, het lichaam compenseert meer dan nodig is om toekomstige aanvallen op je gezondheid aan te kunnen. Dit heet supercompensatie.

Supercompensatie zien we ook bij krachttraining. Op microniveau is het optillen van halters slecht voor je spieren. Er ontstaan minuscule scheurtjes in het spierweefsel. Je lichaam schrikt wakker en bepaalt dat er iets moet gebeuren om deze schade in de toekomst te voorkomen. Precies, je spieren gaan supercompenseren. Ze groeien, zijn krachtiger en beter bestand tegen belasting dan ooit tevoren. IJsbadderen en koud douchen is hier ook op gebaseerd.

Meer zelfvertrouwen

Je raadt het al. Hetzelfde geldt voor zelfvertrouwen en het versieren van vrouwen. Door jezelf stapje voor stapje bloot te stellen aan dat waar je bang voor bent, zul je uiteindelijk uitgroeien tot krachtige zelfverzekerde man die meer succes met vrouwen heeft.

Dien jezelf een klein beetje gif toe en supercompenseer. Zoek op waar je bang voor bent. Face your fear. Laat hieronder weten welke stappen jij gaat ondernemen!


 

3 tips voor meer zelfvertrouwen. (lange termijn)

Mooie inzichten allemaal. Hoog tijd om deze om te zetten in concrete acties. Ja wij van MasterFlirt zijn van de kennis, maar dan wel toegepaste kennis potverdorie! Hierbij een drietal praktische tools voor meer zelfvertrouwen.

Tip 1: Referentiekader 3.0

Dit is eenvoudig. Laat hetgeen wat jij niet kunt doen, je nooit tegenhouden van wat je wel kunt doen. Dit betekent niets anders, dan dat jij met hele, kleine, voor jou haalbare stapjes, aan de slag moet gaan om jouw referentiekader uit te bouwen.

  • Durf jij niet een gesprek aan te gaan met leuke vrouw. Loop, dan in ieder geval voorbij en zeg gewoon “hoi”. Moeite met lange gesprekken? Vraag dan normale, sociale vragen die niet gaan over hun relatie-status of de zin van het leven. Vraag bijvoorbeeld liever waar een pinautomaat is.

Dit klinkt misschien flauw, maar hoe kleiner het stapje is, hoe makkelijk jij het kunt toepassen en hoe sneller je resultaten boekt.

  • Moeite om het nummer te vragen van jouw droomvrouw. Oefen dan in het nummers vragen aan iedereen. Totdat het normaal wordt.
  • Moeite met je emotioneel te uiten, deel een klein dingetje waar je een beetje moeite mee hebt en bouw dat dan uit.

Tip 2: Omgaan met jouw eigen falen.

Maak er een gewoonte van om op de gebieden waar jij zelfverzekerd bent, altijd je grenzen op te zoeken, uit je comfort zone te treden. Maak het tot jouw doel zo ver te gaan, dat het ook echt fout kan gaan. Leer risico’s op te zoeken en ervaar hoe het is om te falen. Omgaan met falen en blunderen is een vaardigheid die toepasbaar is in andere gebieden in jouw leven. Don’t play it safe en voor je het weet voel jij je comfortabel, ook als er een kans is op falen.

Tip 3: Weet wie jij bent

Onderzoek en ontdek waar jij voor staat. Verken de wereld, verken jezelf en wordt in het proces steeds bewuster van waar jij voor staat. Hoe bewuster jij hiervan bent hoe minder de mening van een ander jou zal beïnvloeden. Dit klinkt misschien vaag.

Maar waar het op neerkomt is, dat hoe sterker jij je ergens over voelt, hoe moeilijker je meegaat in de mening van een ander. Net als dat jij je in een discussie minder snel zult laten overtuigen, als het een onderwerp betreft waar je een duidelijke mening over hebt. Die uitgesproken mening moet jij ook gaan krijgen over jezelf. De afwijzingen en meningen van anderen zullen jou dan veel minder raken.

Zelfvertrouwen is altijd in beweging

Zoals je in de video hebt ontdekt is zelfvertrouwen, niet een strak omlijnd concept. Het is een continue evoluerend geheel. Als je dit vergeet is het risico groot dat in jouw groei jij jezelf structureel belemmert en afremt. Dat is ook de grote fout van mensen die teveel bezig zijn met “jezelf zijn“. De grootste tragedie in deze is dat een aantal van de valkuilen zelfvertrouwen haast ingebakken lijken in onze samenleving. We leven in een cultuur die belemmerend werkt op ons zelfvertrouwen en al helemaal op die van mannen.

Dit is niet een bewust aanval op de man en we hoeven nu ook zeker niet de barricade op en woest onze onderbroeken gaan verbranden. Het enige wat we wel moeten doen is BEWUST te zijn van de situatie waar wij met z’n allen in zitten. Dit gezegd hebbende. Er zijn ook een aantal snellere tips voor jou om toe te passen in het het krijgen van meer zelfvertrouwen met vrouwen.


 meer zelfvertrouwen met vrouwen

10 snelle tips voor meer zelfvertrouwen met vrouwen

Tip 1: Focus

Zoek de eigenschappen en vaardigheden die je (wel) hebt en ontwikkel die nog meer! Wij zijn bijna allemaal geneigd te letten op wat we niet kunnen (geen vrouw aanspreken, geen bal kunnen vangen) maar jij kunt dingen die ik niet kan en hebt karaktertrekken die ik niet heb. Kijk naar wat je wel kunt (handig met computers, hard kunnen rennen) en focus je daarop! Als jij je richt op wat je al Wel kunt, krijg je direct al meer zelfvertrouwen.

Tip 2: Kracht

Vergroot je lichamelijke kracht! Toen ik zeventien was, was ik dun en lichamelijk zwak. Uit pure frustratie ben ik krachtoefeningen gaan doen en sindsdien nooit meer gestopt met trainen. Elke keer wanneer ik een gewicht zwaarder maak of een extra herhaling kan doen, voel ik mij trots omdat ik mijn eigen lichamelijke grens een klein beetje oprek. Ik groei boven mijzelf uit. Nu hoef je niet direct lid van een sportschool te worden, je kunt ook beginnen met opdrukken thuis. Probeer het vanavond maar eens. Meer kracht = meer zelfvertrouwen.

Tip 3: Zweet

Beweeg! Zoek een sport die je leuk vindt, alleen of in een team, en beweeg. Elke dag een stukje wandelen of in de tuin werken is ook fantastisch! Het gaat erom dat je lichamelijk bezig bent en ook zo nu en dan buiten komt. Dit vergroot letterlijk je horizon en geeft je geest ook wat rust. Van tobben word je in je hoofd wel moe, maar je lichaam wil ook graag bezig gehouden worden. Bovendien maakt beweging endorfine aan, waar je weer vrolijk van wordt.

Tip 4: Inspiratie

Lees boeken, kijk films en luister muziek over mensen die zich net zo voelen als jij! In 1982 draaide de film E.T. in Nederland en ik, twaalf jaar en behoorlijk eenzaam, zag voor het eerst een film die mij in mijn hart raakte omdat ik mijzelf herkende in E.T. en Elliott (het jongetje in de film). Herkenning in anderen is belangrijk wanneer je jezelf onzeker voelt, omdat het aangeeft dat je niet alleen bent met dezelfde problemen. Er zijn prachtige boeken geschreven over onzekere mensen die toch hun zelfvertrouwen vergroten en het redden, en films over mensen met gebrek aan zelfvertrouwen die echt kunnen helpen. Zo was ik vroeger helemaal gek van The Karate Kid. De oorspronkelijke  versie dan, niet de remake met die zoon van Will Smith! Weten dat anderen jouw strijd ook gevoerd hebben zal direct al voor meer zelfvertrouwen zorgen.

Tip 5: Rolmodellen

Zoek rolmodellen waaraan je jezelf kunt optrekken! We willen allemaal weleens James Bond zijn, de spieren van Stallone hebben en het charisma van Robbie Williams. Wanneer ik mijzelf bijna niet meer kon opdrukken, dacht ik aan Rocky en vond ik toch nog een beetje energie om het af te maken. Deze rolmodellen kunnen ook gewoon Nederlanders zijn of een bekende van je, ga na wie je bewondert en waarom. Ikzelf vind een regisseur als Paul Verhoeven echt een held, niet alleen omdat ik veel van zijn films goed vind, maar vooral omdat hij altijd enthousiast en eerlijk over zichzelf is. Hij durft te laten zien wat hij kan, maar ook wat hij niet kan of niet goed heeft gedaan. Hij accepteert zichzelf zoals hij is, dat vind ik dapper. Welke rolmodellen jouw zelfvertrouwen vergroten, is natuurlijk aan jou.

Tip 6: Doelstellingen

Stel jezelf een duidelijk doel! Wil je zijn als het rolmodel van hierboven? Wat zou je dan specifiek graag willen kunnen of doen? Wil je sterk zijn of juist heel soepel om salsa te kunnen dansen? Wil je succesvol met vrouwen om kunnen gaan of wil je juist meer vrienden om je heen hebben? Wil je een rijbewijs halen of de vier daagse van Nijmegen gaan lopen? Je zelfvertrouwen vergroten heeft dus ook te maken met het stellen van doelen.

Tip 7: Maak een plan

Bepaal welke stappen je kunt gaan ondernemen om dat doel te gaan halen! Belangrijk is om kleine, praktische stappen te bedenken richting je doelen (en daarmee het zelfvertrouwen vergroten). Volgende week de marathon ongeoefend lopen is mogelijk, maar niet aan te raden. Beter is het om het komende jaar de trainingsafstand geleidelijk op te bouwen. Ikzelf doe aan jiujitsu en uiteindelijk is het doel een zwarte band te halen, maar de manier om dat te bereiken is gewoon elke les aanwezig te zijn en ik merk dat daardoor de worpen en klemmen geleidelijk beter gaan. Op deze manier komt de zwarte band ook daadwerkelijk dichterbij, ook al duurt het misschien nog een paar jaar!

Tip 8: Babysteps

Wees trots op elke stap die je maakt richting je doel! Elke wereldreis – in dit geval je zelfvertrouwen vergroten – begint met de eerste stap en wanneer je moe bent, bedenk dan dat je altijd nog één stap kunt zetten. Elke stap die je zet naar je einddoel is weer een overwinning op jezelf. Wees daar trots op, het is jouw overwinning!

Tip 9: Connect

Praat met anderen over je onzekerheid of angst! Gedeelde smart is halve smart, en ja, het is een cliché maar wel waar! Wanneer we ons zorgen maken in ons hoofd, denken we vaak dat we de enige zijn op de hele wereld die zich zo voelt. Praat erover met iemand die je vertrouwt en je komt erachter dat hij/zij zich ook weleens zo voelt als jij. Het scheelt wanneer je merkt dat je niet de enige bent. Sterker nog, je kunt elkaar juist goed helpen om je einddoel te halen, zoals we bij MasterFlirt doen.

Tip 10: Het is oké

Wees niet boos op jezelf wanneer je merkt dat je onzeker bent! Onzekerheid en angst zijn normale (maar soms onhandige) menselijke emoties. Iedereen heeft ze, soms zijn ze reëel, meestal niet. Bedenk: een held is niet iemand die geen angst kent, maar iemand die wel angst heeft maar toch actie onderneemt. Neem je onzekerheid bij de hand, maar ga wel de stappen maken die je diep in je hart wilt maken. Het zelfvertrouwen vergroten gaat dan vanzelf.

Conclusie

Doe af en toe dingen die je normaal nooit zou doen en ga met die nieuwe ervaringen om. Dat is een van de definities van zelfvertrouwen: Weten dat je alles op je pad gewoon aankunt. Doe dus dingen die je normaal gesproken nooit zou doen en kijk wat het resultaat daarvan is. Rek je comfort zone op. Go for it!

Hoe krijg je meer zelfvertrouwen?

  • Door te snappen HOE zelfvertrouwen werkt. Daar heb je een uitgebreide video over gezien.
  • Door de valkuilen te vermijden waar de rest van de wereld met open ogen inloopt.
  • Door de volle verantwoordelijkheid te nemen. Jij bent in charge en niemand anders.
  • Door bovenstaande te implementeren in een voedende omgeving die jij zelf hebt opgezocht, dan wel gecreëerd.

Let’s get shit done!!!