NoFap kan een gigantische positieve impact op jouw leven hebben. De beste manier om hiermee te beginnen in met behulp van de NoFap Challenge. In dit artikel ga ik gedetailleerd in op:

  • Wat de NoFap Challenge is.
  • Hoe jij een voor jou geschikte NoFap Challenge samenstelt
  • Wat je in elk van de fases van de challenge kunt verwachten
  • Mijn eigen ervaring met de NoFap Challenge

Achtergrond van de NoFap Challenge

De essentie en de noodzaak van de challenge zit in de grote negatieve impact van porno op jouw leven. In ondertaande video legt Tijn dat nog eens uit en hier kun je meer lezen over NoFap en hier over de veel voorkomendheid van seksverslaving. Lang verhaal kort; te vroeg, te vaak en te veel porno brengt jou, je hersenen en je beloningscentra uit balans, met verstrekkende gevolgen.

NoFap is moeilijk

Het is moeilijk te stoppen met porno, zeker als het al zo een lange tijd, een dermate centrale thema in jouw leven heeft. De beste manier om het alsnog voor elkaar te krijgen is door een kader te creëren met een duidelijk begin en eind. Een context waarbinnen jij exact weet wat er van jou verwacht wordt. Dat is wat de No-Fap Challenge is. Een omlijnd kader waarbinnen jij je kunt vastbijten op jouw doel. Zie video hieronder met een uiteenzetting:

4 vrouwen in 13 dagen

We hadden het al over porno als central thema. Niemand begrijpt dat beter dan ondergetekende. Porno en ik hebben altijd een… persoonlijke relatie met elkaar gehad. Sinds mijn 11demasturbeerde ik dagelijks. In het Masterflirt VIP traject hoorde ik voor het eerst over de NoFab challenge en wat voor verschil dat kan maken bij het verleiden van vrouwen.

Testosteronspiegel, Energie, Motivatie, Social awesomeness, de voordelen logen er niet om. Tijdens een backpack avontuur in Thailand probeerde ik het voor het eerst. In 13 dagen had ik seks met 4 vrouwen. Dit leerde mij drie dingen: 1.) Het VIP traject werkt als een motherfucker. 2.) Als je vrijgezel bent ga dan alleen backpacken in Thailand. En 3.) Niet masturberen helpt bij het verleiden van vrouwen. Easy as 1-2-3.

17 dagen…

Toen kwam ik thuis, hallo internet en hallooo Riley Reid… 17 dagen, 9 uur en 31 minuten. Ik voelde me verslagen en een loser.

“But it ain’t about how hard ya hit. It’s about how hard you can get hit and keep moving forward. That’s how winning is done!!” – Rocky Balboa.

Na twee maanden deed ik een nieuwe NoFap Challenge. 30 dagen geen porno of masturbatie. Vol motivatie ging ik aan de slag. Dit waren mijn ervaringen, dit haalde ik eruit. Leer van mijn lessen.

Wat is de NoFap Challenge

De NoFap challenge heeft drie levels. Level 1 bestaat uit het niet kijken van porno gedurende 30 dagen. Level 2 bestaat uit het geen porno kijken en niet mastureberen. Level 3 is geen porno, masturbatie, of klaarkomen. Jij snapt ook wel dat deze drie levels een oplopende moeilijkheidsgraad hebben. Kies welke level jij belangrijk vindt en houd je eraan. Het overwinnen van de door jou bepaalde challenge zal jou controle geven over een sluimerende verslaving, maar ook jouw karakter en doorzettingsvermogen stalen. Maar hoe zorg je dat dit jou gaat lukken?

BELANGRIJKE: Voordat je begint

Groot deel van succesvol worden is kunnen anticiperen. Hoe beter jij jouw eigen gaat patronen doorziet, hoe beter jij weet wat er gaat komen. Hoe beter jij dus kunt anticiperen op de onvermijdelijke valkuilen. Daar gaat het volgende stuk over.

Eerst even het volgende. Om welk doel dan ook te bereiken is het belangrijk voor jou om te weten waar je het voor doet. Waarom doe jij dit? Waarom is het belangrijk om de challenge succesvol te volbrengen. Zet dit voor jezelf goed op een rijt. De “hoe” volgt altijd uit de “waarom”. Vind jouw waarom.

Tot slot, onderstaande is de grote, grote lijn. Ik wil jou niet vooraf teveel belasten met teveel aannames over hoe het gaat zijn voor jou. Onderdeel van de challenge is juist ook het op je af laten komen en het standvastig te ondergaan.

De eerste 7 dagen van de NoFap Challenge

Afhankelijk van jouw seksdrive en porno-habbit gaat dit een moeilijke periode worden voor de meeste mannen. Je implementeert iets nieuws en de oude gewoontes zijn sterk. Daar staat echter tegenover dat de motivatie nog hoog is, want je bent net begonnen. Nu merk je het sterkst hoe het dwangmatige van porno een onderdeel is van jouw bestaan. Voor mij zelf was deze periode helemaal anders.

De eerste zeven dagen merkte ik niks. Echt helemaal niks. Zo erg niks dat ik mij zorgen begon te maken. Ik had de zogenaamde flatline. Geen erecties en totaal geen zin in seks. Gelukkig vond ik op het internet dat het een normaal verschijnsel is. Er was een decolleté voor nodig om mijn libido weer tot leven te wekken. Na 7 dagen keek ik in de bloes van een vrouw bij de kassa en een dierlijke geilheid maakte zich van mij meester. Het watertanden van opwinding was ik al een poosje kwijt. Ik voelde mij bevrijd.

Dingen waar mannen in week 1 tegenaan lopen

  • Wat moet ik nu in plaats van, porno en aftrekken?
  • Waarom denk ik er steeds zoveel aan?
  • Aftrekken zonder porno is moeilijk! (mocht je voor level 1 van de NoFap Challenge gekozen hebben)

Tips om de eerste week goed te starten:

  • WAAROM doe je dit?! Houd dat voor ogen!
  • Wordt bewust wanneer je het zwaar krijgt en vindt nuttige afleidingen.
  • Begin aan een groot project waar jij je in kunt verliezen.

Dag 7-14 van de challenge

Oké je hebt de eerste week overleeft, goed bezig! Dat is al een overwinning. Nu wordt het tricky. De initiële rush van het op je nemen van een nieuwe uitdaging is waarschijnlijk getemperd. Je hebt aan jezelf bewezen dat je een week zonder kan. Ergens komt er nu een stemmetje op, die het heeft over, “waarom doorgaan, fuck it, je hebt al genoeg gedaan”. Nu komt het aan op karakter. Houd die focus vast en ga door. Als je zegt dat iets gaat doen, moet je het ook doen! DAT is reden genoeg om vast te houden.

Voor mij zelf was week twee een hele fijne. Ik kreeg een giga energie boost. NoFappers noemen dit ook wel ‘the surge’. Zie de NoFap begrippenlijst.  Ook ik had ineens zoveel tijd, zin en energie om dingen te doen. Dagelijks sporten, artikelen schrijven, daten, echt alles ging gemakkelijker en chiller. Ik toch begon stiekem ook echt weer behoefte te krijgen aan porno. Dan deed ik snel heel veel push-ups of ging ik hardlopen. De spiegel werd ook vriendelijker tegen me door al dat gesport en een verhoogde testosteronspiegel. Ik voelde me echt supergoed over mezelf. Ik was een no-fap fan.

Dingen waar mannen tegenaan lopen:

  • Er bouwt zich een steeds grotere spanning op, moeilijk om daar mee om te gaan. Of je ervaart dat als een heerlijke energie golf. Dat kan natuurlijk ook.
  • Je ontdekt dat je eigenlijk best weinig anderen manieren hebt om je te ontladen. Hmm, misschien moet je daar iets mee?
  • FAK, wat is dit kut eigenlijk!

Tips om week 2 goed door te komen

  • WAAROM doe je dit. Wees bewust van jouw, “waarom”. Ja, dat blijft de belangrijkste advies.
  • Vind manieren om goed te ontspannen en te ontladen die niet porno of seks gerelateerd zijn.

Dag 15-30

De zogenaamde ‘Championship rounds’, ik kan nu een heel gedetailleerd relaas uiteenzetten hoe die laatste paar weken gaan zijn. Jij zal vanzelf merken dat je hier niks aan hebt en dat het ook nergens voor nodig is. Je kent je eigen patronen, je hebt manieren gevonden om jezelf af te leiden. Houd je hieraan vast en zet hierin door. Laten we het niet ingewikkelder maken dan het is.

Mijn ervaring met met Week 3

In die week ontstond er een verdieping in mijn Challenge. Ik wilde ineens alles over het onderwerp weten en las mij in over dopamine, Chaser Effect, feromonen en de spirituele kant van de challenge. HIER is ons artikel over de filosofie van de NoFap Challenge. Monniken uit zowel het boeddhisme als het christendom geloven dat seksuele onthouding je dichter bij ‘god’ brengt. Het bracht mij inderdaad in een andere staat van zijn. Ik dacht diep na over dingen. Wat doe je met je leven? Is dit wat je wilt? Wat is seksualiteit? Ik zag seks ineens als een geschenk wat je iemand geeft i.p.v. van een viezige behoeften. Seks kreeg een spirituele kontseks. Euuhh.. context.

Mijn vierde week
Om bij het einde te beginnen, en dan heb ik het niet weer over kontseks, 26 dagen. Ik heb gefaald. Maar ik ben niet boos op mijzelf. 26 dagen waren voor mij genoeg voor een prachtige NoFap ervaring. Ik ging in de fout na een hele zware dag op mijn werk. Ik kwam thuis en troosten mijzelf met porno. Vluchtgedrag? Ja. Is dat slecht? Misschien. Toch voelde ik mij erna lekker, ontspannen en tevreden. Het voelde als een goed eindpunt van mijn reis. Het was mooi geweest.

De uiteindelijke conclusie van de challenge

Het gaat je misschien wel of niet meteen lukken. Dat doet er niet toe. Waar het om gaat, is dat jij een doel pakt, je erop vastbijt en gericht stappen gaat zetten. Misschien zit daar wel de grootste winst van de hele challenge in. De meeste mannen hebben in ieder geval vier pogingen nodig om het af te tikken. Ik zelf had er twee nodig. Leren, vallen, opstaan, afstoffen en weer doorgaan.

NoFap blijft interessant, fascinerend en stimulerend. Ik ben bewuster geworden van mijn seksuele energie, de impact van porno en de glijdende schaal waarop  genotsmiddelen in mijn leven zich bevinden. Ik kan nu heel dramatisch gaan doen, maar uiteindelijk moet jij het gewoon zelf ondervinden. Maak jouw eigen challenge. Lees ons artikel over seksverslaving, blader door de NoFap Begrippenlijst en durf jezelf uit te dagen. Meld je ook meteen ff hieronder aan voor onze wekelijkse tips over mannelijkheid, persoonlijke ontwikkeling en vrouwen versieren.